به گزارش مشرق ، جهان نوشت:
يكي از وظايف و مسئوليت هاي اصلي رسانه ي ملي انتقال معارف و ترويج مكتب تشيع است. با توجه به اين موضوع يكي از راهكارهاي اين وظيفه مهم و خطير برنامه ريزي در اعياد و شهادت هاي اهل بيت عليهم السلام مي باشد. اينكه چقدر صدا و سيما در انتقال و ترويج مرام و مكتب اهل بيت عليهم السلام موفق بوده است مطلبي است كه نياز به تامل و كنكاش بيشتري دارد. اما مطلبي كه در اين مصاحبه با دكتر علي مطهري بررسي گرديد ارزيابي ايشان از موفقيت رسانه ي ملي در اعياد و شهادت هاست.
علي مطهري در اين باره به آويني فيلم گفت: من تمامي برنامه هاي ايام محرم امسال را بررسي و دنبال نكرده ام اما همين مقدار كمي كه نگاه كردم و بررسي كردم به اين نتيجه رسيدم كه به بحث هدف قيام امام حسين و مفاهيم اصلي قيام عاشورا كمتر پرداخته مي شود و بيشتر به عزاداري و احساسات پرداخته مي شود كه البته پرداختن به احساسات و شور حسيني لازم است اما كافي نيست و به تنهايي راهگشا نيست.
وي در اين باره افزود: البته صدا و سيما در ترويج عزاداري و نشان دادن دسته هاي مردمي در ايام محرم بهتر از سال هاي قبل عمل كرد. امسال نسبت به سال هاي پيش كمتر به علم و كتل و اين مفاهيم خرافي پرداخته شد و به جاي آن دسته ها و عزاداري هاي مناسب با ارزش هاي اسلامي ترويج گرديد.
عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما درباره ي عملكرد كلي صدا و سيما در ايام ولادت ها و شهادت ها اينگونه ادامه داد :
من عملكرد صدا و سيما را در اين زمينه مناسب نمي دانم زيرا در اين رسانه تنها از اهل بيت عليهم السلام تجليل مي شود و كلي گويي. اهل بيت طوري معرفي مي شوند كه يك موجودات مافوق انسان هستند در صورتيكه اين مطلب صحيح نيست. اهل بيت انسان هاي مافوق هستند اما مافوق انسان نيستند. من نمي گويم كه نبايد از اهل بيت تجليل كرد و تعريف كرد و اهل بيت را انسان هاي معمولي معرفي كرد بلكه منظورم اين است كه بايد راه و منش و رفتار اهل بيت را ترويج كرد و در جامعه نهادينه كرد. ما نبايد اهل بيت را طوري معرفي كنيم كه غير قابل دسترس باشند. اهل بيت بايد براي همه الگو باشند و در واقع بايد مسير حركت و قطب نماي هر انسان مسلمان باشند. اگر اهل بيت اينگونه معرفي شوند معارف و مفاهيم ديني به بيننده و مخاطب رسانه ملي منتقل مي شود.
اين نماينده مجلس هشتم در اين باره ادامه داد: شهيد مطهري اعتقاد داشت كه هم بايد به نيازهاي دل و هم نيازهاي عقل مخاطب پاسخ داد. اگر رسانه ي ملي فقط بر احساسات متمركز شود اين احساسات بدون انتقال معارف زود از بين رفته و كمرنگ مي شود. هم بايد شور و هم شعور را گسترش داد به عنوان مثال اگر در محرم 60% برنامه ها بر روي عزاداري متمركز است بايد 40% هم بر روي مفاهيم و ارزش هاي ديني برنامه ريزي كرد.
در پايان نظر اين استاد دانشگاه را درباره ي عم انگيز بودن سريال هاي تلوزيون در اين شب ها جويا شديم كه ايشان گفت: من اين سريال ها را دقيق نگاه نكرده ام و نمي توانم در اين باره نظري دهم.
يكي از وظايف و مسئوليت هاي اصلي رسانه ي ملي انتقال معارف و ترويج مكتب تشيع است. با توجه به اين موضوع يكي از راهكارهاي اين وظيفه مهم و خطير برنامه ريزي در اعياد و شهادت هاي اهل بيت عليهم السلام مي باشد. اينكه چقدر صدا و سيما در انتقال و ترويج مرام و مكتب اهل بيت عليهم السلام موفق بوده است مطلبي است كه نياز به تامل و كنكاش بيشتري دارد. اما مطلبي كه در اين مصاحبه با دكتر علي مطهري بررسي گرديد ارزيابي ايشان از موفقيت رسانه ي ملي در اعياد و شهادت هاست.
علي مطهري در اين باره به آويني فيلم گفت: من تمامي برنامه هاي ايام محرم امسال را بررسي و دنبال نكرده ام اما همين مقدار كمي كه نگاه كردم و بررسي كردم به اين نتيجه رسيدم كه به بحث هدف قيام امام حسين و مفاهيم اصلي قيام عاشورا كمتر پرداخته مي شود و بيشتر به عزاداري و احساسات پرداخته مي شود كه البته پرداختن به احساسات و شور حسيني لازم است اما كافي نيست و به تنهايي راهگشا نيست.
وي در اين باره افزود: البته صدا و سيما در ترويج عزاداري و نشان دادن دسته هاي مردمي در ايام محرم بهتر از سال هاي قبل عمل كرد. امسال نسبت به سال هاي پيش كمتر به علم و كتل و اين مفاهيم خرافي پرداخته شد و به جاي آن دسته ها و عزاداري هاي مناسب با ارزش هاي اسلامي ترويج گرديد.
عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما درباره ي عملكرد كلي صدا و سيما در ايام ولادت ها و شهادت ها اينگونه ادامه داد :
من عملكرد صدا و سيما را در اين زمينه مناسب نمي دانم زيرا در اين رسانه تنها از اهل بيت عليهم السلام تجليل مي شود و كلي گويي. اهل بيت طوري معرفي مي شوند كه يك موجودات مافوق انسان هستند در صورتيكه اين مطلب صحيح نيست. اهل بيت انسان هاي مافوق هستند اما مافوق انسان نيستند. من نمي گويم كه نبايد از اهل بيت تجليل كرد و تعريف كرد و اهل بيت را انسان هاي معمولي معرفي كرد بلكه منظورم اين است كه بايد راه و منش و رفتار اهل بيت را ترويج كرد و در جامعه نهادينه كرد. ما نبايد اهل بيت را طوري معرفي كنيم كه غير قابل دسترس باشند. اهل بيت بايد براي همه الگو باشند و در واقع بايد مسير حركت و قطب نماي هر انسان مسلمان باشند. اگر اهل بيت اينگونه معرفي شوند معارف و مفاهيم ديني به بيننده و مخاطب رسانه ملي منتقل مي شود.
اين نماينده مجلس هشتم در اين باره ادامه داد: شهيد مطهري اعتقاد داشت كه هم بايد به نيازهاي دل و هم نيازهاي عقل مخاطب پاسخ داد. اگر رسانه ي ملي فقط بر احساسات متمركز شود اين احساسات بدون انتقال معارف زود از بين رفته و كمرنگ مي شود. هم بايد شور و هم شعور را گسترش داد به عنوان مثال اگر در محرم 60% برنامه ها بر روي عزاداري متمركز است بايد 40% هم بر روي مفاهيم و ارزش هاي ديني برنامه ريزي كرد.
در پايان نظر اين استاد دانشگاه را درباره ي عم انگيز بودن سريال هاي تلوزيون در اين شب ها جويا شديم كه ايشان گفت: من اين سريال ها را دقيق نگاه نكرده ام و نمي توانم در اين باره نظري دهم.